Innovation - en interaktion mellan affär, teknik och användare
I stort handlar innovationsledning om att skapa förutsättningar för ett förändrat synsätt genom att stötta med nya tankar, metoder och redskap. ”Ja, men”-mentalitet är vanlig, då gäller det att vara uthållig och ha en stark övertygelse.
Ivo Kukavica, Innovation Catalyst på Telia Company. fightas för skapandet av en startup kultur på Telia. Idag arbetar Ivo på Amazon Web Service.
- Min roll som innovationsledare på Telia Company är att jag, i princip varje dag fightas för att skapa en innovations- och startup kultur. Vårt uppdrag att bygga innovationsförmåga hos medarbetare och driva på den gemensamma innovationsagendan i bolaget, berättar Ivo Kukavica.
Utöver det arbetar Ivo Kukavica med innovations- och utforskningsprojekt som identifierar framtida tillväxtaffärer för Telia. Arbetet drivs tillsammans med såväl interna som externa samarbetspartners, som till exempel olika startups. Jag drivs speciellt av att sammankoppla relevanta startups med olika delar av verksamheten. Nu jobbar vi med en ny tjänst för att skapa en helt ny live-upplevelse för olika former av events.
- Till stora delar handlar innovationsledning om att skapa förutsättningar för ett förändrat synsätt genom att bistå med nya tankar, metoder och redskap – helt enkelt att skapa någon form av struktur för att få ut en maximal effekt kring det gemensamma innovationsarbetet i ett bolag. Det som motiverar och driver mig är interaktionen mellan affär, teknik och användare, fortsätter Ivo Kukavica
Hur ser du på professionaliseringen av innovationsledaryrket?
Innovationsledarna som organisation gör ett bra arbete för att skapa möjligheter för fler att ta sig an rollen och yrket, genom att professionalisera innovationsledarens roll som kan vara utmanande i organisationen.
- ”Ja, men”-mentalitet är något jag stöter på ofta i olika delar av mitt arbete. Det krävs ett stort mått av uthållighet då man antagit utmaningen att förändra ett förhållningssätt inom ett stort bolag som Telia. Det gäller att inte släppa taget och inte låta sig förtvivlas över utebliven respons eller negativ respons. Med stort mått av övertygelse så kommer man väldigt långt.
Andra utmaningar som Ivo Kukavica stöter på handlar om processen kring hur Telia når ut på marknaden för att testa nya idéer, koncept eller konkreta produkter och tjänster. Vi är ett bolag med ett stort antal kunder både på konsument- och företagssidan, det finns alltid någon part i organisationen som har ett intresse av att vara med på tåget - med en risk att processen blir längre och mera komplicerad.
- Förankring tidigt i processen är en viktig framgångsfaktor. Jag lever dock ofta enligt devisen ”hellre be om förlåtelse än om lov” för att få olika delar att gå framåt. Gör man det med ett stort mått av förståelse och respekt för andras tid och expertis så brukar det oftast leda till ett bra resultat.
Läs artikeln i sin helhet på Motivation.se