Innovation är mitt kreativa uttryck på jobbet

En förutsättning för fler innovationer är att organisationer är djärva, ta risker och lära sig av misslyckanden hela tiden. Målet är att förenkla innovation för kunder och kollegor. Det ger en enorm medarbetarutveckling som är en vinst i sig.

- Behoven av innovationsledarskap ökar och förväntas nu även av roller som projektledare och administratörer, säger Irfan Khalid, global innovationschef på Cybercom Group och tidigare mentor på Innovationsledarna.

Irfan Khalid har en teknisk bakgrund och magisterexamen i entreprenörskap och innovationsledning från KTH. Han har tidigare arbetat i roller som programvaruutvecklare, produktägare, innovation driver, mentor, innovationsledare och projektledare.

Förenklar innovation för kunder och kollegor som innovationsledare
I sin nuvarande roll som innovationschef arbetar Irfan med strategiska initiativ för att uppnå två mål; 1) att förenkla prioritering av innovation för företagets kunder och 2) möjliggöra för kollegor att utveckla innovationsfärdigheter och tillämpa dem i sina uppdrag.

IrfanKhalid.jpg

För att nå det första målet arbetar han med sitt team av innovationsledare över hela Cybercom-gruppen för att utveckla och definiera erbjudanden som gör det möjligt för kunder att utvärdera nya idéer med minimal investering och administration,  till exempel proof-of-concept med hjälp av nya tekniker. Flera av företagets kunder inom offentlig och privat sektor utnyttjar dessa erbjudanden idag.

- Som ett exempel har vi nyligen utvecklat en Augmented Reality-baserad iOS-app tillsammans med en Start-up som heter "First & Ten" för att uppmuntra till fysisk aktivitet genom gamification som kallas "Bamblup". Och tillsammans med Region Östergötland undersöker de om IoT kan användas för att förbättra logistik och transport av förbrukningsmateriel på ett sjukhus.

Får att nå det andra målet arbetar Irfan och hans kollegor med sitt Innovation Zone-koncept, och försöker att integrera innovation i kärnverksamheten så att medarbetarna har fler möjligheter att föreslå förbättringsidéer och utveckla dem inom ramen för sina uppdrag. Nyligen analyserade de att effekten av förbättringarna ledde till att en kund under ett halvt år kunde göra besparingar värda mer än 5 miljoner kronor.

Varför valde du att bli en innovationsledare - vad motiverar och driver dig?
Som barn brukade Irfan vara ganska tystlåten och hade det svårt för att uttrycka sina känslor verbalt. Han lärde sig att uttrycka sin kreativitet genom att spela keyboard och komponera musik, vilket gav honom både glädje och tillfredsställelse.

- Det var först när jag blev innovationsledare som det verkligen kändes som om jag hade hittat mitt kreativa uttryck på jobbet, samtidigt som min kreativitet kunde användas för få en betydande affärseffekt, säger Irfan.

Arbetet som innovationsledare har också inneburit utmaningar. Irfan berättar att även om innovationshantering inte är något nytt, så har traditionella organisationsstrukturer fortfarande en lång väg att gå för att utnyttja fördelarna med att vara innovativa.

- För att möjliggöra fler innovationer måste organisationer vara djärva, ta risker och lära sig av misslyckanden hela tiden. Alla initiativ är inte tillräckligt bra för att bli implementerade men medarbetarutvecklingen kan vara enorm och en vinst i sig.

Irfan Khalid lyfter fram vikten av att definiera innovationsledning, se till att det accepteras och kommuniceras så att rätt förväntningar kan ställas. Det här är något som förändras snabbt nu när fler företag börjar inse att de genom att vara innovativa säkerställer sin långsiktiga framgång.

Birgitta Edberg

Läs artikeln i sin helhet på Motivation.se

Birgitta Edberg