Utmaningen är genomförandeförmågan
Utmaningarna är inte att få fram bra idéer, utan att få med organisationen och få det att hända, våga ta risken att göra något helt nytt. Det är lätt att slukas upp av kortsiktiga prioriteringar och missa de större förflyttningarna i omvärlden. Innovationsledare behöver visualisera framtiden och se affärspotentialen.
Maja Påhlman, Head of Innovation & Insights på Lantmännen: Innovation är ju först när det kommersialiseras, detta upplever jag som en av de svårare nötterna att knäcka.
Som Head of Innovation & Insights på Lantmännen, utgår Maja Påhlman ifrån att innovation ska skapa värde för kund eller konsument och hon tar stor hänsyn till organisationsförmågan och dess styrkor för att kunna skapa så mycket värde som möjligt.
- En stor del av det vi gör att samverka i det interna eller externa ekosystemet, leda den kreativa processen med att utveckla nya koncept, förstå affärspotentialen och få fart på det. Vi samarbetar med både många externa byråer och partner i ekosystemet som är experter på trender, insikter, innovation, men även forskningsinstitut, universitet samt start-ups, scale-ups eller andra leverantörer, berättar Maja.
Lantmännen Innovation & Insights samarbetar även med andra enheter med växtförädling, lantbruk, R&D och forskning.
- Resultatet blir för hoppningsvis nya koncept som i slutändan skapar värde för våra ägare, de svenska bönderna.
Som innovationsledare kommer ditt jobb att vara att tänka vad en framtida kan vara, vilket ofta krockar med många andra prioriteringar, förklarar Maja.
-Det är lätt att innovationsorganisationen slukas upp av de kortsiktiga prioriteringarna och det som är nära befintlig affär och då kanske man missar de större förflyttningarna.
Det sker ett skifte mot att man nu gärna vill ha titlar som involverar innovation och roller med rollbeskrivningar som syftar till att leda innovationsprocesser. Maja är delaktig i att certifiera nya innovationsledare och ser positivt på professionaliseringen av innovationsledaryrket.
- Jag välkomnar den utvecklingen. Jag hoppas att man då också har lite koll på vad en innovationsledare gör. Jag hoppas också att den kompetensen mer och mer värderas också i ledningar och styrelser framöver.
Läs hela artikeln på Motivation.se
Birgitta Edberg