Innovation genom perspektivbyte
Eva Bengtsson, tjänstedesigner och affärsutvecklare på Vascaia: Det krävs perspektivbyten för att utveckla innovativa affärsmöjligheter.
Ledningen får ett rikare beslutsunderlag för tjänste- och affärsutveckling genom analyser av användarberättelser. Att förstå användarens outtalade behov, i rätt sammanhang, visar var potentialen till ökat värdeskapande finns. Det ger en stor idékälla för innovation.
Innovationspotentialerna, beskriver Eva, är grupperingar av upptäckta dolda behov som visar en outnyttjad potential där en tjänsteinnovation kan vara värdefull. Möjligheterna växer fram i den analytiska kreativa processen med flera samverkande loopar. Resultatet visar gapet mellan befintligt tjänsteerbjudande och affärsmöjligheter som bättre uppfyller användarnas förväntningar och behov.
Användarinvolverad tjänsteinnovation ger en djupare förståelse för användarbehov, bygger förmåga att utveckla eller att förändra sin strategi och möjliggör tjänsteinnovationer.
- Resultatet bidrog med en fördjupad insikt som direkt kunde användas i utveckling av strategier, värdeskapande tjänster, kommunikation med olika målgrupper samt arbetssätt och processer. Det gav en lyckad satsning på ett helt nytt koncept och gav en stor ”boost” inte bara för eleverna utan också för verksamhetens ledare och medarbetare.
- Nyckeln till framgång är att utgå ifrån helhetsperspektiv, där värdet ses i rätt kontext och synliggör det verkliga värdet för intressenter i hela organisationen. Förändringen motiverar och engagerar medarbetare och involverade chefer.
Läs hela artikeln på Motivation.se
Birgitta Edberg