Innovationsledaren med ett ben på varje sida
Hon står med ena benet inne i verksamheten och andra benet utanför. innovationsledaren Ilgi Evecan Duran förstår vikten av att hålla kontakten med kärnverksamhetens produkter och se kundens verkliga behov och utmaningar, samtidigt som man måste vara öppen för nya perspektiv och okonventionella lösningar.
Ilgi Evecan Duran är Global Innovation Leader för spritföretaget The Absolut Company. Hon har utformat företagets Innovationsnav LivingLab och designar nya tjänster för varumärkena Absolut och Malibu. Hon berättar att innovationsprocessen kan upplevas en smula obekvämt och mycket spännande samtidigt - vilket är exakt det sinnestillstånd som Ilgi gillar att befinna sig i.
- En innovationsledare bör ha med sig olika linser och helst vara en person som har arbetat i olika roller. I rollen ska man samtidigt stå med ena benet i verksamheten för att förstå vad den saknar och det andra benet utanför för att bedöma vilka partners som ska delta för att skapa mest värde.
“Mitt mål är att utveckla omogna affärsidéer, skapa affärshypoteser från början och förvandla dem till nya satsningar. Jag utgår oftast de utforskningsområden vi har, alltså börjar oftast situationer som vi vill påverka med våra tjänster baserat på vilka vi är och var vi kan påverka konsumenters liv. I allt vi gör, ska det kopplas till vår passion och våra varumärkesvärderingar.”
Tre stora utmaningar för innovation
Ilgi Evecan Duran har upplevt tre utmaningar i som roll som innovationsledare:
Utmaning 1
Isolering. Ett vanligt problem är att innovation vanligtvis blir "inhägnad". Många traditionella företag tillåter endast ett fåtal personer i organisationen som ska uppfinna och utmana gränser. Det räcker inte att bara anställa en innovationschef eller sätta upp ett innovationslag för att innovation ska uppstå.
Utmaning 2
”Nice to have”.. Ett liknande problem som jag har sett i många företag är att innovation ibland ses ”nice to have”. Framgångsrika företag placerar innovation i sin tillväxtstrategi som verksamhetskritisk. Annars slutar det oftast att det blir en kamp mellan innovationsprojekt och kärnverksamhet om begränsade budgetar.
Utmaning 3:
Att vara en innovationschef är inte likställt med att vara en uppfinningschef
- Innan du försöker att nå månen och bli galen med alla dina super-uppkopplade-tekniska grejer, börja med att lyssna på dina kunder. Involvera dem mycket tidigt i din designprocess.
- Jag tycker om att möjliggöra förändring. Se affärer och människor växa med de tjänster och program som jag utvecklar. Men det bästa är att jag får samarbeta med stora sinnen! Innovation är till sin natur ett område som attraherar briljanta människor som jag har tur att samarbeta med och lära av dagligen, avslutar Ilgi med ett leende.
Birgitta Edberg
Läs hela artikeln på: Motivation.se
Artikeln är en översättning från engelska. Översättning: Birgitta Edberg