”Lösningen kan vara superenkel – men vägen dit är ofta krånglig

”Jag brukar prata om behovs/användar/kund-driven utveckling till skillnad från idédriven utveckling”, säger Lotta Sjödin, mentor på Innovationsledarna och strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

Hon har arbetat med alltifrån inredningssortiment, produktinnovation och produktplattform för bostäder, till utformning av bostäder, hus, bostadsområden, designstrategi och stadsdelsutveckling. Hon har också jobbat med Ikanos strategiska samarbete med IKEA kring framtida boende, som kallas Better Living. 

Lotta Sjödin är innovationsledare och jobbar med framtida boende- och affärsutveckling hos Ikano Bostad. Hon berättar att hon har arbetat med alltifrån inredningssortiment, produktinnovation och produktplattform för bostäder, till utformning av bostäder, hus, bostadsområden, designstrategi och stadsdelsutveckling. Hon har också jobbat med Ikanos strategiska samarbete med IKEA kring framtida boende, som kallas Better Living. 

– Till en början arbetade jag med utveckling av fysiska erbjudanden, men med tiden har jag även gått över mer till digitala lösningar, tjänster, metodutveckling och affärsstrategi. Det kanske kan låta splittrat, men jag är inte expert på en typ av lösningar utan snarare expert på att hitta relevanta lösningar för definierade behov. Ibland är lösningen fysisk, ibland digital och ibland handlar det om en metod eller strategi, helt enkelt, säger Lotta Sjödin.

– Utgår man från begrepp från design thinking (insight – ideation – implementation) så har jag arbetat med alla tre faserna, men min styrka ligger i mitten, det vill säga i att se affärsmöjligheter i kunskap och insikter, som är resultatet av en insight-fas, och skapa affärsmässiga och konkreta kunderbjudanden som är relevanta för företaget i slutändan, förklarar hon.

LottaSjodinGrupparbete.jpg

“Jag är ingen expert utan är ständigt beroende av andra människor som bidrar med expertis utifrån olika perspektiv”

Lotta Sjödin Ikano Bank

Lotta har sin bakgrund inom design management. När hon studerade så valde hon att kombinera företagsekonomi, med inriktning på organisation, ledarskap och marknadsföring – med konstvetenskap. En inte helt vanlig kombination.
– Att gå sin egen väg är sällan den enkla vägen, men den roliga vägen framåt. Lösningen i sig kan vara superenkel när man väl hittat den, men vägen dit kan ofta vara krånglig.

Birgitta Edberg

Läs hela artikeln på Motivation.se

Birgitta Edberg